اشپیگل:حماس در نهایت برنده بزرگ حمله به غزه خواهد بود
 ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

برلین - هفته نامه آلمانی اشپیگل با انتشار مطلبی درمورد حمله هوایی اسرائیل به نوار غزه و تشدید درگیری های نظامی در این منطقه،پیش بینی کرد که در نهایت حماس برنده بزرگ این درگیری های نظامی خواهد بود.

اشپیگل در نسخه آنلاین خود در رابطه با تهاجم نظامی هوایی اسرائیل به نوار غزه و اقدامات تلافی جویانه مقاومت فلسطین با حملات موشکی به مناطق صهیونیست نشین سرزمین های اشغالی،نوشت:با وجود ویرانی های گسترده تهاجم نظامی اسرائیل در نوار غزه و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از فلسطینیان،حماس برنده بزرگ این وضعیت خواهد بود.

این نشریه آلمانی در ادامه،نوشت:گروه حماس با وجود بمباران های وسیع مناطق مسکونی اش و همچنین ترور یکی از فرماندهان ارشد خود،نشان داد که همچنان قادر است موشک های خود را شلیک کند و حتی تل آویو را مورد هدف قرار دهد که این یک پیروزی بزرگ برای این گروه فلسطینی است.

به نوشته اشپیگل،از شرایط فعلی می توان به نتایج مهمی دست یافت از جمله اینکه با ادامه این وضعیت پایگاه قدرت حماس در نوار غزه مستحکم تر از گذشته خواهد شد.

در ادامه این مطلب می خوانیم،تشدید درگیری ها در نوار غزه درست زمانی اتفاق افتاده که نارضایتی های عمومی از عملکرد گروه فتح در رابطه با گفت و گوی های صلح افزایش یافته است و استحکام جایگاه حماس در منطقه می تواند از نظر سیاسی نیز دیگر گروه فلسطینی( فتح) را به حاشیه براند.

این نشریه می افزاید:پیام مهم دیگری که در شرایط فعلی می توان از اوضاع بحرانی غزه و حملات نظامی اسرائیلی ها دریافت کرد اینکه سیاستمداران گروه فلسطینی فتح که خواهان از سرگیری مذاکرات صلح بودند،ناکام مانده اند و در شرایط فعلی نه از محبوبیتی در فلسطین برخوردارند و نه پولی برای آنها باقی مانده است.

اشپیگل در همین رابطه ادامه سیاست شهرک سازی ها را دلیل شکست سیاست های فتح دانسته و از دیدار امیر قطر از نوار غزه و حمایت های سیاسی و مالی از گروه حماس به عنوان موفقیتی برای این گروه فلسطینی نام برده است.

به نوشته این نشریه، با ادامه حملات نظامی اسرائیل به نوار غزه،حماس در شرایط فعلی متحدان جدیدی در جهان اسلام برای خود خواهد یافت و بمباران این منطقه از سوی اسرائیل در نهایت موجب تقویت جایگاه مقاومت فلسطین می شود.

اشپیگل درحالی تهاجم نظامی اسرائیل به نوار غزه را موجب تقویت جایگاه حماس دانسته که نشریه صهیونیستی جروزالم پست نیز با اشاره به موشک باران مناطق جنوبی سرزمین های اشغالی و تل آویو از سوی حماس، این توان موشکی را غیر قابل باور خوانده و یدیعوت آحارونوت دیگر نشریه صهیونیستی نیز خسارت وارده به اسرائیل در ۲۴ ساعت گذشته را بیش از ۳ میلیارد شکل (واحد پولی رژیم صهیونیستی) معادل ۷۵۰ میلیون دلار اعلام کرده است.

تشدید حملات موشکی تلافی جویانه مقاومت فلسطین بسوی اهداف صهیونیستی در قلب اسرائیل پس از آن تشدید شد که احمد الجعبری،فرمانده گردان ‌های قسام شاخه نظامی جنبش حماس درغزه طی حمله هوایی رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.

سران رژیم صهیونیستی در همان روز اعلام کردند که این عملیات با نام ستون ابرها برای ترور فرماندهان حماس در آغاز راه خود قراردارد اما شاید برای این رژیم اشغالگر که ترور سران مقاومت فلسطینی را همواره به عنوان یک راهبرد اصلی در دستور کار خود قرار داده است تصور واکنشی کوبنده در این حد آن هم برای اولین بار در قلب اسرائیل و پایتخت خود دشوار بود.

ˈنویس دویچلندˈ،دیگر روزنامه آلمانی نیز درهمین زمینه در مطلبی با عنوانˈمحاسبات غلط اسرائیلیˈ نوشت:خود مردم اسرائیل نیز با شک و تردید نسبت به این سیاست دولت نتانیاهو نگاه می کنند و هنوز یاد ناکامی جنگ لبنان از ذهن آنان بیرون نرفته است.

این مطلب می افزاید: برخلاف دوره های گذشته که مردم اسرائیل از سیاست های دولت خود حمایت می کردند،این بار شرایط متفاوت بوده و در رسانه ها و افکار عمومی اینگونه مطرح شده است که از این حمله نظامی چه هدفی دنبال می شود.

نویس دویچلند در ادامه می نویسد:به ظاهر در برنامه ریزی برای این حملات مسائل مهمی نادیده گرفته شده از جمله اینکه دلیل و هدف از ترور ˈاحمد الجعبریˈ که به عنوان یکی از فرماندهان ارشد حماس برای تحقق آتش بس و از سرگیری روند صلح فعال بوده، هنوز مشخص نیست.

به نوشته این نشریه، به ظاهر هیچکس در اسرائیل قبل از آغاز حمله نظامی به نوار غزه این محاسبه را نکرده بود که دولت مصر که تا امروز به عنوان میانجیگر برای آتش بس عمل کرده ممکن است نقش محوری خود را کنار گذارد و آنچه مهمتر است اینکه موشک های حماس قادر هستند تل آویو را مورد هدف قرار دهند.

نویس دویچلند ادامه داد: این درست همان سناریویی است که ˈمئیر داگانˈ رییس سابق موساد پیشتر در مورد آن هشدار داده بود و سران اسرائیل باید بدانند که اگر این حملات چند روز دیگر به طول انجامد،موشک های حماس قادر خواهد بود کل زندگی عمومی در تل آویو را به حالت فلج درآورد.

این مطلب می افزاید: سالها بود که برای میلیونها اسرائیلی قرار گرفتن در شرایط جنگی اینچنینی دور از ذهن بود و ساکنان تل آویو دیگر محل پناهگاه های زیر زمینی را از یاد برده بودند اما این روزها دوباره باید بدنبال یافتن پناهگاه برای حفاظت از جان خود باشند.

روزنامه راینیشه پست چاپ دوسلدورف نیز در مطلبی با عنوان ˈ قائده های جدید بازی در مناقشه خاورمیانهˈ،در این رابطه می نویسد: مناقشه فلسطین و اسرائیل در دو سال اخیر به خاطر تحولات در جهان عرب و بحران سوریه به حاشیه رانده شده بود اما با تشدید حملات هوایی در غزه دوباره این موضوع مطرح شده است.

این مطلب می افزاید: به نظر می آید که این حملات تکرار وحشتناک جنگ قبلی در غزه باشد اما این بار دیگر توازن قدرت در منطقه نسبت به دوره قبل تغییر کرده و حکومت هایی همچون مصر وجود دارد که امروز طرف حماس هستند و از این گروه حمایت می کنند.

راینیشه پست در ادامه می نویسد: قواعد بازی در منطقه خاورمیانه نسبت به دو سال گذشته تغییرات زیادی کرده و تغییر و تحولات ایجاد شده شانس موفقیت برای اسرائیلی ها و دستیابی به اهداف را به مراتب کاهش داده است.

در همین رابطه و در تایید تحلیل رسانه های آلمانی،ˈتزیپی لیونیˈ،وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی نیز در اظهار نظری نسبت به مبهم و نامشخص بودن اهداف دولت اسرائیل از دست زدن به چنین حملاتی اذعان کرد.

وی افزود:اینکه تنها به دنبال نابود کردن باشیم ممکن نیست و شرایط برای پایان دادن به درگیری های آغاز شده دیگر آسان نخواهد بود.


November 17th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی